Sumbangan Asas Rahmah (SARA): Bantuan Keperluan Makanan Asas Semak Status Layak

Home
Bantuan
kerajaan
Sumbangan Asas Rahmah (SARA): Bantuan Keperluan Makanan Asas Semak Status Layak

Di tengah cabaran kehidupan yang dihadapi oleh masyarakat berpendapatan rendah, Kementerian Kewangan (MOF) telah melancarkan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) sebagai inisiatif untuk meringankan beban mereka. Lebih 210,000 penerima STR yang tergolong dalam kategori miskin tegar akan menerima Sumbangan Asas Rahmah (SARA) sebanyak RM600, yang diberikan untuk memenuhi keperluan makanan asas.

Pelaksanaan SARA akan dilakukan secara berperingkat di seluruh Malaysia. Penerima STR di Semenanjung akan menerima bantuan berbentuk tanpa tunai, sebanyak RM100 setiap bulan melalui akaun yang dibuka menggunakan MyKad penerima. Bantuan ini dapat digunakan untuk pembelian barangan di pasar raya atau kedai runcit terpilih di seluruh negara. Penerima dari Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan, Kelantan, dan Terengganu akan menerima bantuan mulai hari ini, sementara penerima dari Perlis, Perak, Pahang, Melaka, dan Johor akan mula menerima bantuan pada 31 Julai.

Bagi penerima STR dari Sabah, Sarawak, dan Labuan, mereka akan menerima SARA dalam bentuk bayaran sekali gus sebanyak RM600. Bayaran ini akan dikreditkan ke akaun bank penerima atau boleh ditebus secara tunai di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) di seluruh negara.

Foto Berita RTM

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, menyatakan bahawa Kerajaan Perpaduan telah melabur hampir RM130 juta di bawah inisiatif Payung Rahmah untuk membantu golongan kurang berkemampuan, terutamanya mereka yang tergolong dalam kumpulan miskin tegar yang menghadapi cabaran kos sara hidup. Beliau berharap sumbangan ini dapat membantu menampung sebahagian daripada perbelanjaan seharian mereka.

Untuk maklumat lanjut mengenai SARA, masyarakat boleh mengunjungi Portal Rasmi STR di https://bantuantunai.hasil.gov.my. Terdapat juga soalan lazim (FAQ) dan kemudahan semakan status kelayakan SARA di laman web tersebut. Maklumat lanjut mengenai mekanisme pelaksanaan SARA boleh dirujuk melalui https://www.mykasih.com.my.

Dengan bantuan ini, diharapkan masyarakat berpendapatan rendah dapat merasa lega dan terbantu dalam menangani cabaran kehidupan yang dihadapi. Kerajaan terus berusaha untuk menyokong golongan yang memerlukan dan memastikan keadilan dalam masyarakat tercapai.
 
Artikel lalu

Sumbangan Asas Rahmah (SARA) : Kelayakan & Tarikh Bantuan

Sumbangan Asas Rahmah (SARA) adalah bantuan tambahan STR 2023 yang telah diumumkan dalam Belanjawan Madani 2023. Bantuan ini merupakan inisiatif di bawah konsep Payung Rahmah untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan menghadapi cabaran kos sara hidup.

Berikut adalah beberapa maklumat penting mengenai Sumbangan Asas Rahmah (SARA):

Kategori Layak: SARA memberikan tambahan STR sebanyak RM600 kepada penerima isi rumah yang telah dikenal pasti berada dalam kategori miskin tegar. Kelayakan tambahan ini terhad kepada mereka yang tersenarai sebagai Miskin Tegar dalam rekod data eKasih dan pendapatan isi rumah tidak melebihi PGK Miskin Tegar RM1,169.

Semakan Kelayakan: Anda boleh menyemak kelayakan untuk menerima bantuan ini melalui pautan MYkasih

Kadar Bantuan & Kaedah Penyaluran: Sumbangan tambahan akan disalurkan dalam bentuk bakul makanan dan baucar untuk barangan makanan asas bernilai RM100 setiap bulan selama 6 bulan. Bantuan ini akan dikreditkan ke Kad Pengenalan penerima untuk pembelian barangan makanan di pasaraya terpilih.

Tarikh Bantuan Disalurkan: Bantuan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) akan disalurkan bermula bulan Julai hingga Disember 2023, dengan jumlah RM100 setiap bulan.

Sumber: BERNAMA / Astro Awani / Berita RTM

Keword / Kata Kunci
Sumbangan Asas Rahmah
Bantuan Makanan Malaysia
Keperluan Makanan Asas
Program Bantuan SARA
Bantuan Makanan Layak
SARA Malaysia
Sumbangan Makanan Semak
Bantuan Kemanusiaan Malaysia
Bantuan Makanan Berkeperluan