#STR2023 Bantuan kerajaan

Semakan Jumlah Bayaran STR Fasa 4 - Sumbangan Tunai Rahmah

Admin
August 13, 2023
0 Comments
Home
#STR2023
Bantuan
kerajaan
Semakan Jumlah Bayaran STR Fasa 4 - Sumbangan Tunai Rahmah

Inisiatif Rahmah: Bayaran STR Fasa 4 - Membantu Golongan Kurang Berkemampuan

Alhamdulillah! Suatu berita baik telah diumumkan - Tarikh pelaksanaan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 4 kini telah ditetapkan. Inisiatif ini merupakan sebahagian daripada Payung Rahmah yang dirangka khas untuk membantu golongan yang kurang berkemampuan. Bayaran STR ini bertujuan untuk memberikan sokongan kewangan kepada mereka yang sedang menghadapi kesukaran dalam menangani kenaikan kos sara hidup yang semakin mendesak.

Tidak hanya itu, sebagai langkah tambahan untuk membantu mereka yang benar-benar memerlukan, Kerajaan akan menyediakan bantuan sebanyak RM600 kepada isi rumah yang tergolong dalam kategori termiskin. Bantuan ini akan diberikan berdasarkan kepada data e-Kasih, yang merupakan sumber maklumat mengenai keluarga-keluarga yang berada dalam keadaan sukar.

Baca di sini..

Sebagai panduan, bayaran untuk STR telah dijalankan sepanjang tahun dalam beberapa fasa sebelum ini. Fasa 1, 2, dan 3 telah dijalankan pada tarikh masing-masing iaitu 17 Januari, 5 April, dan 26 Jun 2023.

Bagi mereka yang bakal menerima bayaran dalam Fasa 4, ia merangkumi individu yang sebelum ini telah menerima bayaran pada Fasa 1 dan juga telah dipastikan bahawa tiada kematian pemohon atau pasangan mereka sehingga 28 Februari.


Bagi individu yang baru sahaja memohon atau membuat kemaskini untuk STR, bayaran akan diberikan pada Fasa 4 sekiranya mereka memenuhi syarat yang telah ditetapkan.


Penting untuk diingat bahawa jumlah bayaran STR Fasa 4 akan berbeza-beza mengikut pendapatan isi rumah:
- Bagi isi rumah dengan pendapatan RM2,500 dan ke bawah: Jumlah bayaran masih belum dinyatakan.


- Bagi isi rumah dengan pendapatan RM2,501 - RM5,000: Jumlah bayaran juga masih belum dinyatakan.


-Bujang / Warga Emas Tiada Pasangan

Semakan status serta tarikh bayaran STR Fasa 4 boleh dijalankan bermula dari bulan November 2023. Anda boleh melakukannya dengan melayari portal rasmi yang telah disediakan iaitu https://bantuantunai.hasil.gov.my Carian maklumat boleh dijalankan dengan mengklik butang "Log Masuk STR" untuk mendapatkan butiran lanjut.

Penting untuk mengetahui bahawa kategori kelayakan STR merangkumi beberapa kategori seperti isi rumah, warga emas tanpa pasangan, dan bujang. Bagi penerima STR Fasa 1, mereka telah dikategorikan berdasarkan data Bantuan Khas Malaysia (BKM) bagi tahun 2022. Bagi individu yang tidak berada dalam kategori penerima sebelum ini dan berminat untuk membuat permohonan baru, dijangka permohonan akan dibuka pada masa akan datang.


Sekiranya anda memerlukan bantuan lanjut atau ada pertanyaan, anda boleh menghubungi LHDNM yang berdekatan dengan anda atau menggunakan talian Hotline BKK LHDNM di 1-800-88-2747. Alternatifnya, anda juga boleh mengunjungi Portal Rasmi: https://bantuantunai.hasil.gov.my/ untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Pastikan untuk merujuk kepada sumber rasmi dan sah atau menghubungi LHDNM untuk memastikan maklumat yang diterima adalah terkini dan tepat. Dengan itu, diharapkan bantuan ini dapat memberikan manfaat dan kelegaan kepada mereka yang memerlukannya.

Keword/ Kata kunci
1. Semakan Bayaran STR Fasa 4
2. Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 4
3. Status Bayaran STR Fasa Keempat
4. Cara Semak Bayaran STR Sumbangan Tunai Rahmah
5. Maklumat Bayaran STR Fasa 4
6. Keputusan Semakan Bayaran STR Fasa 4
7. Panduan Semakan Sumbangan Tunai Rahmah
8. STR Fasa 4 Status Bayaran Terkini
9. Sistem Semakan Bayaran Sumbangan Tunai Rahmah
10. Bantuan STR Fasa 4 - Semakan Bayaran

Blog authors

No comments