Berita Baik Kepada Penerima Bantuan STR Pembayaran Fasa Kedua - Datuk Seri Anwar Ibrahim


Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim beri jaminan bahawa pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) kepada golongan B40 akan dikreditkan ke dalam akaun bank penerima berdaftar sebelum sambutan Aidilfitri.

 14 Mac 2023 "Yang Dipertua seperti Yang disebutkan bantuan tunai rahmah ini atau sumbangan tunai rahmah STR fasa satu telah pun disampaikan kepada rakyat Yang berjumlah 1.6 bilion ringgit pada bulan Januari dan saya telah memberitahu kementerian kewangan Dan agensi terlibat supaya meringankan mereka dengan bantuan STR fasa 2 yang harus diselesaikan pada pertengahan ramadhan atau awal April. 

 Insha Allah sebelum raya, 2 minggu sebelum raya kita akan keluarkan fasa 2 untuk golongan B40 Mendapat STR atau sumbangan tunai rahmah. 

 Dalam belanjawan madani 2023 penambahan penambahbaikan ini dibuat kerana STR umpamanya. maksimanya RM 3,100, BKM bantuan keluarga Malaysia ada lagi RM 2,500. Jadi ada detail Yang punya kategori ISI rumah 5 anak atau 3 anak. 

 Dan kadar tambahan Yang penting kita disebut di sini, Untuk golongan miskin tegar tambahan iaitu RM 600 daripada peruntukan awal. 

 Untuk BKM ini pula Ibu bapa, Yang tunggal mempunyai anak, Dan warga emas, untuk ibu bapa, RM500 ringgit Yang maknanya ibu bapa tunggal, Dan untuk warga emas RM300. Jadi yang saya sebut ini ialah jumlah Yang telah peroleh STR 8.7 juta rakyat Berjumlah 8 bilion ringgit. 

 Jadi lain daripada 8.7 juta rakyat ini, Ada lagi permohonan baru, jadi kita buka untuk permohonan baru. Setakat Mac seramai 320,103 orang telah pun mendaftar yang di terima. Dan Yang layak. Saya minta dimohon segera sebelum 31 Mac supaya dapat dikeluarkan Dana ini pada bulan Ramadan. Insha Allah."

 Permohonan (Pendaftaran baru) atau kemaskini (Log masuk) boleh merujuk di laman web rasmi STR melalui Pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my/ bagi mendapatkan maklumat lanjut.

Join Telegram Rasmi Untuk info percuma - https://t.me/infomediabah

Sumber: astroawani

Catat Ulasan

0 Ulasan